شهرها در گذشته از قابلیت پیادهمداری بالایی برخوردار بودند و پیادهروی به عنوان اصلیترین الگوی جابجایی مردم در داخل شهرها مطرح بوده است.
باگذشت زمان و تسلط خودرو در شهرها، موضوع عابر پیاده و حضور وی در شهر رنگ باخت و فضاهای شهری بیشتر به مکانهایی برای حضور خودرو تبدیل
شدند که این امر مشکلات فرهنگی- اجتماعی بسیاری را در شهرها ایجاد کرد.
یکی از مهمترین مشکلات فرهنگی- اجتماعی فضاهای خودرو محور، بروز بحران هویت در عرصههای مختلف حیات شهری مانند روابط اجتماعی، کیفیت
نازل زندگی روزمره و … است. از اینرو امروزه هویتبخشی و احیای ویژگیهای شهری به یکی از اهداف نوسازی و بازسازی شهرها تبدیل شده است. در واقع
مطالعات و نظریههای جدید شهرسازی و طراحی شهری، علاوه بر اهداف عملکردی و زیباشناختی، به بازیابی هویت شهرها و تقویت همبستگی میان انسان و
شهر نیز توجه دارند. مطابق رهنمودهای جنبشهای نوین شهرسازی، از مهمترین راهکارهای بازیابی هویت شهرها، ایجاد فضاهای پیادهمدار در سطح شهر
است؛ فضاهایی که آسایش و حضور ایمن و فعال عابران پیاده را ممکن سازند و سرزندگی را به محیطهای شهری بازگردانند. در این بین پیادهروها به عنوان
یکی از مهمترین فضاها و عرصههای عمومی شهری نقش بهسزایی در تقویت حیات اجتماعی شهرها دارند و دارای ساختار اجتماعی و کالبدی خاص خود
میباشند. بازیابی هویت از دسترفته پیادهروها که در دهههای اخیر با اولویت یافتن خودرو و موتورسیکلت در معابر شهری رنگ باخته است و نیز تشویق و
تسهیل حرکت در پیادهروها از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. باتوجه به آنچه گفته شد، امروزه ساماندهی پیادهروها به عنوان اصلیترین عرصههای عمومی
شهرها و همچنین ایجاد پیادهراهها مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.
نام دوره | آشنایى با اصول و ضوابط رو سازى بهسازى معابر و پیاده روسازی |
مدرس دوره | آقای مهندس محمد باقری |
کد دوره | PR0771 |
مدت دوره | ۸ ساعت |
برگزار کننده | مرکز علمی کاربردی شهرداری بیارجمند |
شروع دوره | روز۱ اسفند۱۴۰۱ |
شروع آزمون | روز ۲ اسفند ۱۴۰۱ |
ساعت وبینار
ساعت آزمون |
ساعت ۱۳:۳۰
ساعت ۰۸:۰۰ |